پلاک 14
پلاک 14
دستنوشته ها ی یک خبرنگار

وبلاگ پلاک 14درخبرها آمده بود نخست وزیر امیرنشین قطر باکودتای نظامی حاکم این کشور را که این روزها بخاطر شیطنت علیه سوریه به حامی اصلی رژیم صهیونیستی برای ازمیان بردن خط مقدم مقابله با رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است را دریک سفر اجباری راهی خارج ازکشور نمود.

قطعا این حکایت قدیمی را خیلی ها شنیده  یا خونده اندکه روزی پدری پیر بهمراه پسرش به حمام محل میرود .پدر که بدلیل کهولت سن  مریض احوال بود ناچارا روی دوش پسرش به حمام برده میشد و بخاطربالارفتن سن و سالش طبیعتا کمی متوقع و اخلاق کودکانه هم پیدا کرده بود . آن روز پیرمرد کمی سرحال بود چون باپسرش به حمام میرفت و این برای هر پدری یعنی اینکه برای پسرت که ثمره وجودت است اهمیت داری .
ازقضا درحمام پدرکمی تشنه میشود و رو به پسر کرده و ازاو کمی آب طلب مینماید .پسرکه بخاطر روی دوش آوردن پدرش تاحمام و رسیدگی به نظافت جسمی پدر طی دوران کهولت  خسته شده بود پیش خودش میگوید: پدرم که نابیناست پس بگذار باهمین کاسه کمی از آب حوضچه نظافت حمام به او بدم و خودم را خلاص کنم .
برای همین به سمت کاسه آب  دست برده و آنرا با آب حوضچه پرمیکندو باتعارفی به پدر تحویل میدهد تا ازآن  آب بخورد ،پدرتاکاسه رو جلوی لبانش برد لبخندی زده و آب را سرمیکشد. پسر که از خنده پدرش متعجب شده بود ازپدر علت این خنده را سوال میکند که درجواب پیرمرد به پسرش میگوید : پسرم دنیا دار مکافات است همین کاری که امروز تو بامن کردی سالها پیش من باپدرم کردم .آن روز فکرنمیکردم که روزی خودم هم به این بلاگرفتار شو اما حالا میبینم که اینطور نیست وآنچه کردم برسرخودم هم خواهد آمد. پس تو هم منتظرباش روزی ثمره زندگیت باتو چنین کاری کند...
پسرازشدت شرمندگی سرش پائین بودو چیزی نمیگفت اما معلوم بود آن روزی را که پدر به او وعده میداد جلوی چشمانش نقش میبست....
ازاین قبیل حکایتهای اخلاقی درآموزه های ما بسیاراست که ازجمله آنها میتوانم به داستان پسری که پدرپیرش را سوار ماشین میکند تا برده و در بیابانی رها کند ....اشاره نمایم.
وقتی ماجرای کودتای ارتش در قطررا بررسی میکردم  ماجراها درمقابل چشمانم نقش میبست. جالب است بدانیم قطرشبه جزیره کوچکی است که درقسمت جنوبی به خاک عربستان متصل و تاسال 1971تحت تسلط حکومت عثمانی ،انگلیس و بحرین بوده و دراین سال بود که استقلال خودش را بدست آورده و بعنوان یک کشور مستقل عمری کمتراز 50سال راسپری میکند.اقتصاد این کشور عمدتا برپایه صادرات گاز پایه ریزی شده بطوریکه این کشور کوچک که بعد ازروسیه و ایران سومین کشورصادرکننده گاز درجهان محسوب میشود ،حدود 17سال پیش شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی امیرفعلی قطرباکودتای نظامی علیه پدرش به قدرت دست پیدامیکند.
خلیفه بن حمدآل ثانی پدرشیخ حمدپس ازاستقلال قطرحکومت را بدست گرفته و تاسال 1995 دراین امیرنشین اداره کشور رو بعهده میگیرد.
پسرخلیفه وقتی بدنیا می آیدنام پدر برروی پسر گذاشته میشوداو تحصیلاتش را در قطر سپری میکند و برای ادامه تحصیل و حضور درآکادمی نظامی بریتانیا راهی انگلستان میشود.
او درسال 1971به قطربازگشته و بادرجه سرهنگی فرماندهی یک گردان از ارتش این کشور را برعهده میگیرد. اما درکمتر ازیکسال با ترفیع درجه فوق العاده سکان فرماندهی کل نیروهای مسلح این حاشیه نشین خلیج فارس را بدست میگیرد.
حمدبن خلیفه همزمان با این ترفیع شگفت انگیز ولیعهدی سلطنت را نیز عهده دارمیشود تاثابت کند علاوه براینکه درکشورهای عربی اداره مملکت لیاقت نمیخواهد بلکه مثال خوبی باشد تااینکه مردم منطقه بدانند این دانش آموختگان انگلیس هستند که آینده ممالک  ثروتمندترین منطقه جغرافیایی جهان را عهده دار میگردند.
حمدبلندپرواز فقط 17سال توانست حضور پدر برسرقدرت را تحمل نماید ووقتی احساس کرد خود میتواند اداره کشور را برعهده بگیرد علیه پدر کودتای نظامی کرده و او را وادار میسازد تاازقطر خارج شود.
این کودتا اگر چه بدون کمترین درگیری نظامی به وقوع پیوست اما یگانهای ارتش به سرعت درمناطق حساس و مهم این حاشیه نشین خلیج فارس مستقر شده تا زمینه برپایی حکومت پسر علیه پدر را فراهم سازد.
خلیفه بن حمد پس ازاین کودتا سالها بین کشورهای عربی مانند امارات و عربستان سرگردان بود تا آنکه لندن با درخواست اقامت او در کشوری که عامل اصلی ساقط شدن حکومتش بود موافقت کرد.
 
 
او دراین سالها هرگز اجازه حضور در قطر را پیدا نکرد تااینکه یکی ازهمسرانش در سال 2004 درگذشت که به همین علت جهت ضور در تشیع جنازه اش مدت کوتاهی به وی اجازه داده میشود به قطر سفر کند.
باوجودیکه حمد ازحمایت غرب برخوردار بود و تلاش داشت باتسلط برارتش حکومت باثباتی را دراین امیرنشین برقرار سازد اما علیرغم بیعت خاندان آل ثانی با وی اختلافات پشت پرده مسایل سیاسی دراین کشور را برعلیه او هدایت میکرد. و علت این امر تقسیم ناعادلانه مناسب حکومتی بین سران آل ثانی بود.
براساس قوانین جاری قطر، این پادشاه است که نخست وزیر را تعیین و مامور تشکیل کابینه میکند ازهمین رو حمد کودتاچی شیخ حمد بن جاسم را بعنوان نخست وزیر معرفی و او را مامور تشکیل دولت مینماید اما اختلافات پشت پرده منجر به این شد تا بن جاسم با نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی و پیگیری اهداف این رژیم در منطقه ارتش را بدست گرفته و زمینه براندازی حکومت حمد بن خلیفه را فراهم سازد.
جالب اینجاست که بدانیم قطردقیقا همان میزان حمد بن خلیفه را برسرحکومت تحمل کرد که او پدرش را تحمل نمود یعنی 17سال اما اینکه چگونه این کودتا دراین امیرنشین صورت گرفت سابقه آن به اختلافات مورد اشاره در بالا بازمیگردد. اوج این اختلافات زمانی بروز میکند که حمد بن خلیفه برای کاهش قدرت نخست وزیر تلاش میکند نقش تمیم بن حمد فرزند خود و ولیعهد قطر را پررنگ تر نموده و با همین نیت 70 درصد اختیاراتش را به ولیعهد واگذار مینماید.
این اختلافات تا آنجایی ادامه پیدا میکند که بن جاسم برای حضور در نشست شورای امنیت علیه سوریه راهی نیویورک میشود وهمزمان تمیم بن حمد تحرکاتی را ازخود نشان میدهد که مبین این مطلب باشد که این ولیعهد است که قدرت اول پس از پادشاه محسوب میشود.
ازسوی دیگر حمد بن جاسم نیز طی این سالها با سران عربستان قرابت خاصی برقرار کرده و اهداف رژیم صهیونیستی را درمنطقه پیگیری میکند که ازآن جمله سردمداری علیه حکومت سوریه بعتوان خط مقدم مقابله با زیاده خواهی های رژیم اشغالگر قبله اول مسلمین است .
حمد بن خلیفه نیز برگه برنده ای را درآستین خود مخفی کرده که قصد دارد برعلیه بن جاسم ازآن استفاده نماید واین برگه برنده چیزی نیست جز ماجرای رسوایی اخلاقی دختر بن جاسم در لندن که بن جاسم را از انتشار جزئیات آن ترسانده است .
اوضاع این کشور کوچک اما ثروتمند درحالی با وخامت سیاسی روبرو شده که طبق اخبار محرمانه بن خلیفه امیر کنونی قطر از بیماری کلیوی رنج میبرد و خود نیز میداند که چندان نمیتواند برسرحکومت باقی بماند.
 

اینکه روزی پسری که ثمره وجود یک پدر است بخاطر منافع خود آنکه حاصلش از اصل اوست را به زمین میزند تا خود برصندلی قدرتش تکیه کند درعالم سیاست چندان غریبه به نظر نمیرسد آنچنان که درسلسله حکومتهای ایرانی و عربی مانند عباسیان نیز دیده میشود. درمثال مشابهی میتوان آنجا که حسین کامل حسین داماد صدام حسین درمقابل حرم حضرت اباعبدالله علیه السلام می ایستد و میگوید: من حسینم توهم حسین .من میزنم توهم بزن ... وسپس دستور شلیک خمپاره به سوی حرم امام سوم شیعیان را صادر میکند وتنها چند سال پس ازاین واقعه توسط پدر زنش که سالها برای او خوش خدمتی کرده جان بی ارزشش را ازدست میدهد روایت دار مکافات بودن دنیا درصفحات تاریخ را بارها ثبت مینماید اما دریغ ازگوش شنوا...

 
 انعکاس این مطلب در سایتها و وبلاگهای دیگر:

وبلاگ مدرسه عشق


نظرات شما عزیزان:

محمــــــدرضائی
ساعت1:50---14 خرداد 1391
با سلام واحترام
حاج آقا جعفری مطلب مفیدی بود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









نوشته شده در تاریخ دو شنبه 4 ارديبهشت 1391 توسط علی جعفری

برچسب ها: قطر کودتا حمدبن خلیفه حمدبن جاسم تمیم بن حمد پسرعلیه پدر 
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin